![]()
|
||
![]() |
Salgskurs 18: Fortell historier Første gang publisert 16.08.2002 09:11 i nettavisen digi.no Oslo (16.08.2002) - Prospektering er tøft. For å redusere ubehaget, prøv å finne en relasjon til prospektet eller i hvert fall en eller annen relevant vinkling. Hvis ikke, ty til historier.
Først må vi prospektere for å fylle på med nye kvalifiserte prospekter. Deretter må vi bearbeide disse prospektene gjennom de forskjellige fasene i salgssyklusen. Til sist sluttfører vi og tar prospekter ut av prospektmassen og over enten i kundeporteføljen eller i bunken med tapte ordre. I dag skal vi se litt nærmere den første fasen nemlig det å fylle på med nye prospekter; det vi selgere så kjært kaller prospektering. Med mindre vi jobber et sted med markedsføringsbudsjetter på størrelse med Coca Colas eller har en etterspørsel etter varene våre som kald iskrem på en solskinnsdag på stranden, innebærer prospektering gjennomføring av førstegangssamtaler. Slike (telefon)samtaler synes de fleste av oss er ubehagelige. Det er kun et lite knippe selgere som trives med å ringe nye prospekter de ikke kjenner. Hva kan så vi andre, som ikke faller i den kategorien, gjøre? Jo, vi kan være svært bevisste i vår innsats i å redusere ubehaget ved førstegangssamtaler samt å øke vår kompetanse. Alle selgere vet at det er viktig å prospektere og hvis ubehaget er mindre og kyndigheten vår større, er vi villige til å legge mer tid og energi i å prospektere. Hvis vi på en eller annen måte
greier å komme opp med en relasjon til den vi skal kontakte, er det
mindre ubekvemt å ringe. Spør etter forslag til nye leads fra kunder,
leverandører, venner, kjente og lignende.
|
|
Les andre artikler i serien om
Strategisk Løsningsorientert Salg!
HandsOns filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres. HandsOn har systematisert salg i en prosess som er forankret i strategi om at salg handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden. Dette innebærer at - det være seg - ferske læregutter eller den store hopen av handelsmenn eller -kvinner med mange års fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg å følge en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener opp en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte og ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt. HandsOn søker å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien, fordi den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå salgsresultater utenom det vanlige, må hele tiden utvikle og forbedre seg. |
![]() |