  
              I dagens
              leksjon skal vi nyansere ytterligere to begreper vi har snakket
              mye om: kjøper
            og smerte. 
             
            Når vi i Strategisk
            Løsningsorientert Salg
            snakker om kjøper mener vi ikke en person som har
            stillingstittelen innkjøper. Kjøper er et samlebegrep for
            de forskjellige personer i en organisasjon som har innflytelse på
            et gitt salg/kjøp. Et komplekst kjøp i en organisasjon involverer
            typisk fire typer kjøpeinnflytelse. 
             
            Det første aspektet er den (1)
            økonomiske innflytelsen. Nesten uten
            unntak vil det i enhver kompleks kjøpesituasjon
            være én person som gir den endelige godkjennelse til et kjøp.
            Selv i situasjoner hvor den økonomiske makten formelt er fordelt på
            et styre, en komite, et råd eller hva det måtte være, er det
            gjerne én person i en slik gruppe som sier endelig ja eller nei.
            Denne personen med den økonomiske innflytelsen kan si ja til et kjøp
            selv om alle andre med kjøpeinnflytelse i organisasjonen har sagt
            nei. Tilsvarende kan vedkommende si nei, selv om alle andre har sagt
            ja! Vedkommende kan gå utover fastsatte budsjetter.
            2)
            Brukerinnflytelse er en annen kjøpeinnflytelse vi som selgere må
            være oss bevisst. Vedkommende person eller personer er blant dem
            som faktisk vil bruke vårt produkt eller tjeneste, eventuelt lede
            andre i bruken av produktet/tjenesten vi selger. Deres rolle er å
            vurdere konsekvensen av produktet/tjenesten i det daglige arbeidet.
            Fokus for brukere er egen daglig arbeidssituasjon og slike brukere
            vil derfor ha en mer subjektiv tilnærming til selgers produkter enn
            personen med økonomisk innflytelse. Som selgere er det viktig å få
            med oss brukerne i kjøpeprosessen, fordi de har makten til å
            sabotere et salg, både før og etter et salg er sluttført. 
             
            Personer med (3) teknisk/formell kjøpeinnflytelse er ofte en
            stor utfordring for oss selgere. De har en tendens til å være
            meget kritiske, gjerne negative til oss som selgere og våre
            produkter. Det er faktisk jobben deres. De er dørvoktere og skal sørge
            for at bare de som tilfredsstiller alle formelle og tekniske krav
            slipper gjennom nåløyet. IT-sjefer, advokater, rådgivere, innkjøpere,
            regnskapsfolk, personalsjefer og så videre er eksempler på folk
            som har tekniske/formell kjøpeinnflytelse og kan stoppe salget.
            Felles for disse personene er at de har makten til å si nei, men de
            har ikke makten til å si ja. Med andre ord: selger du
            produktivitetsprogramvare, holder det ikke å skape kjøpevisjon hos
            IT-sjefen, men hvis ikke du gjør det står det i hans/hennes makt
            å kunne blokkere/sabotere salget. 
             
            Den siste innflytelsen kaller vi (4) innsider kjøpeinnflytelse.
            Mens de tre andre kjøpeinnflytelsene er å finne i definerte
            posisjoner i kjøpers organisasjon, kan innsideren finnes i eller
            utenfor kjøpers organisasjon. Ikke bare må vi finne innsideren
            eller innsiderne, vi må utvikle dem ved å skape gode relasjoner
            til dem. Innsideren er rett og slett en person som er på vårt
            parti, som er villig til å hjelpe oss å få en gitt ordre. Slike
            innsidere er en uvurderlig hjelp for oss selgere. 
             
            Nok om kjøper, la oss utdype begrepet smerte. 
             
            Smerte er et begrep med flere modi. En modus av smerte er i
            situasjoner der kjøper er i (1) trøbbel. Ting går dårligere
            enn planlagt. Det er høy sannsynlighet for at kjøper vil handle
            hvis han eller hun oppfatter at vi som selgere har et produkt eller
            tjeneste som kan redusere eller eliminere avstanden mellom
            tilstanden for kjøper slik den er og slik kjøper mener den burde være.
            Kjøpers trøbbel er således et godt tegn for oss selgere, dersom våre
            produkter representerer en potensiell løsning på dette trøbbelet. 
             
            En annen modus ved smerte er (2) vekst. Kjøper er ikke i trøbbel,
            men ønsker en vekst fra situasjonen slik den er i dag. Det er en
            avstand mellom tilstanden slik den er og slik kjøper ønsker at den
            skal være. Som ved situasjonen trøbbel, er kjøper
            handlingsorientert når han er opptatt av vekst, og som selgere
            ligger vi bra an hvis våre produkter fremstår med godt potensial
            for å redusere avstanden mellom tingens tilstand i dag og
            tilstanden slik kjøper ønsker at den skal være. Kjøper ønsker
            å oppnå mer eller bedre ting og er på offensiven. 
             
            Ser vi på relasjonene mellom vekst og trøbbel, er det verdt å
            merke seg at kjøper alltid vil prioritere trøbbel. Trøbbel må løses
            nå, vekst kan komme senere. 
             
            En tredje modus med smerte er, (3) stø kurs - ingen smerte.
            Det er ingen signifikant avstand mellom situasjonen slik den er og
            slik kjøper ønsker at den skal være. Kjøper er ikke
            handlingsorientert fordi han ikke opplever noen smerte. Som vi har
            snakket om tidligere, er det vår jobb som Strategisk Løsningsorienterte
            Selgere i slike tilfeller å avdekke om vi har med en kjøper med
            latent smerte å gjøre, eller om vi har med en kjøper som for
            tiden og i relasjon til våre produkter faktisk ikke har noen
            smerte. I siste fall takker vi for oss og går videre, mens vi ved
            latent smerte jobber for å skape akutt smerte. 
             
            En fjerde nyanse ved smerte er (4) overdreven selvtilfredshet.
            Forventningene kan være satt så lavt at selv svak innsats er nok
            til å møte forventningene. En annen mulighet er at kjøper rett og
            slett har en manglende forståelse av sin forretningsmessige
            situasjon og vurderer dagens situasjon som mye bedre enn den er. Det
            kan skyldes mangelfull innsikt eller ønsketenkning, eller en
            kombinasjon av disse to. Som selgere er det beste vi kan gjøre i
            slike situasjoner å vente til virkeligheten tvinger seg frem,
            hvilket den vil - så fremt vi som selgere har lest situasjonen
            riktig (og ikke selv er rammet av overdreven selvtilfredshet). Vi
            holder kommunikasjonslinjene til kjøper åpen, men driver ikke
            aktivt salgsarbeid mot vedkommende kjøper. Vi simpelthen avventer
            til kjøper uungåelig ender opp i trøbbel og er parat til å
            begynne med aktivt salgsarbeid. 
             
             
           |