|
Salg -
en vanskjøttet bedriftskritisk funksjon
Av Jens
Kanden
Første gang publisert
08.03.2002 12:05 i nettavisen digi.no
Oslo (08.03.2002)
- Det er ganske uforståelig at en bedriftskritisk funksjon som salg til
de grader er overlatt til tilfeldighetene i såpass stor andel av norske
bedrifter, kommenterer Jens Kanden i HandsOn.
Altfor mange
organisasjoner mangler fullstendig et systematisk salgsprogram og for
mange av dem som har det, dreier det seg ofte om programmer uten skikkelig
forankring i en velfundert salgsfilosofi.
Salg som funksjon, salg som yrke, og salg som håndverk, synes å
være noe mystisk for mange forretningsfolk, og det er min erfaring at i
Norge er salg som funksjon misforstått, undervurdert, underprioritert og
vanskjøttet. Av en eller annen grunn har vi en kultur i Norge hvor det
fester liten prestisje ved å jobbe med salg. (Man hører sjeldent om
studenter med den store drømmen om å bli salgsdirektør.)
Mange bedrifter synes å
mangle en systematisert og dokumentert salgsmetodikk som bygger på en
gjennomtenkt salgsfilosofi. I stedet ser man på salg som en slags sort
boks som man gir en aller annen input og håper at det ut av den sorte
boksen skal komme den rette output.
Ikke minst opplæringen
av nye selgere og den løpende videreutdanningen av etablerte selgere, bærer
preg av dette. Den opplæringen som skjer begrenser seg ofte til å hyre
inn gamle "handelreisende" som forteller vandrehistorier fra et
langt liv innen salg.
Vellykkede og moderne salgsstrategier er bygd over en filosofi der man
fokuserer på å løse kunders problemer og underveis bygger relasjoner
til kunden. Teorien bak slike salgsfilosofier er ikke komplisert (den løsningsorienterte
salgsfilosofien vi selv forefekter kan leses gjennom på en kveld).
Mens teorien bak salgsstrategier er ukomplisert, så er vellykket
implementering en stor utfordring. Med unntak av de få intuitive
selgere, som vi kaller handelsmestere, finner de fleste mennekser salg
både vanskelig og lite intuitivt. Kjøpere liker ikke "å bli solgt
til" og for selgere uten rett opplæring og de rette verktøyene, er
salg en meget tøff belastning.
Avslag etter avslag uten at man forstår hvorfor, kan sette selv den mest
robuste selvtillitt på en hard prøve.
I en artikkelserie vil vi i HandsOn i samarbeid med digi.no forsøke å
avmystifisere salg, vi vil dekode den sorte boksen, slik at interesserte
kan få innblikk i en moderne, løsningsorientert salgsstrategi.
Vi vil vise at salg er et fag og et håndverk som kan læres.
Et vellykket salg dreier seg i bunn og grunn om å skape løsningsvisjoner
hos kunden. Dette innebærer at ferske læregutter eller den store hopen
av handelsmenn eller -kvinner med mange års fartstid, men ujevne
salgsresultater, kan lære seg å følge en konkret og målrettet prosess
i sitt salgsarbeid. Man trener opp en vanlig selger til å emulere de
metoder som den talentbaserte og ekstraordinære handelsmesteren gjør
helt intutivt.
HandsOns
filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres.
HandOn har systematisert salg i en prosess som er forankret i strategi
om at salg handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden.
Dette innebærer at - det være seg - ferske læregutter
eller den store hopen av handelsmenn eller -kvinner med mange års
fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg å følge
en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener opp
en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte
og ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt.
HandOn søker
å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien,
fordi den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå
salgsresultater utenom det vanlige, må hele tiden utvikle og forbedre
seg.
|