|
Salgskurs
14: Ta tiden til hjelp
Av Jens
Kanden
Første gang
publisert 21.06.2002 09:41 i nettavisen digi.no
Bærum
(21.06.2002) - Hva gjør vi når dager blir uker og uker blir måneder før
vi får en kundebeslutning. Jo, vi tar tiden til hjelp.

|
Kanskje den største
frustrasjonen vi hører blant selgere i markedet i dag, er økt
beslutningstid hos kunder. Selv mindre kjøp - som tidligere ble tatt
nesten på stående fot - må nå gjennom hele mølla.
Hva kan vi som selgere gjøre?
For det første, i tider som nå når kronene sitter langt
inne, er det viktig å kvalifisere kjøperne. Vi må skille mellom de
prospektene som sannsynligvis kommer til å kjøpe noe fra oss, og de som
bare ender opp som tapssluk hva tid og energi angår.
Hvordan gjør vi så det?
Hvis vi husker tilbake til tidligere leksjoner, er et av
hovedgrepene vi gjør i salg, å avdekke et problem eller et ønske om
forbedring hos kunden. Vi må så knytte løsningen av dette problemet vi
har avdekket til anvendelsesområder ved vårt produkt.
Greier vi ikke å avdekke et slikt problem hos en kunde med
en synlig knytning til vårt produkt, vil vi aldri greie å selge til
denne kunden. Det skal ikke ta seks måneder og ti møter å finne en slik
problem/løsning-kobling. Det bør skje i løpet av første møte med
kunden. I disse dager har vi som selgere ingen sjanse til å oppnå salg
hvis vi ikke greier å manøvrere oss i en posisjon der vi knytter oss til
kjøpers "top of mind" problemstillinger. Jo mer akutt vi klarer
å gjøre smerten i kjøpers øyne og dess sterkere vi greier å knytte vårt
produkt til løsningen av dette akutte problemet, jo raskere vil kunden ta
en beslutning. (Se Salgskurs 7: Skap sterke kjøpevisjoner).
Det andre vi kan gjøre for å redusere
beslutningstiden hos kjøper, er å selge oss inn høyt oppe i kjøpers
organisasjon. Vi selgere er ofte altfor feige og kontakter kunden
nedenifra og opp, i stedet for ovenifra og ned. Det koster i form av tid
og energi å kjempe oss gjennom flere nivåer av dørvoktere hvis oppgave
er å holde oss selgere ute. Det er uvurderlig å bygge relasjoner høyt
oppe, og det gir mye mer pondus å bli sendt videre i kjøpers
organisasjon ovenifra.
"Daglig leder ba meg snakke med deg, vedrørende prosjektet dere har
med å bedre produktiviteten i salgsavdelingen." Et slikt budskap
blir høyt prioritert i forhold til en tilsvarende budskap fra nivåer
under vedkommende.
Ved siden av at det øker sjansen for et ja, vil man også få en raskere
avgjørelse dess høyere man opererer i kjøpers organisasjon. Det sier
seg selv at snakker vi direkte med beslutningstaker som vi ble henvist til
fra toppen, går det raskere enn om vi forhandler med en person uten reell
makt "nede" i systemet som vi har funnet ved å ringe fra bunnen
og som må selge videre internt på vegne av oss for å få en avgjørelse.
Det tredje vi kan gjøre for å korte ned kjøpers beslutningstid, er å
fokusere på kundens avkastning ved å investere i vårt produkt. Vi må
jobbe aktivt med kunden når vi skaper kjøpevisjoner slik at vi ved neste
korsvei greier på skape en sterk og ideelt sett veldokumentert
avkastningsvisjon. (Se Salgskurs 11: Selger har bevisbyrden).
En sterk avkastningsvisjon er et robust botemiddel mot kjøpers
ubesluttsomhet og, ikke minst, kjøpeangst (se Salgskurs 5: Panikk som
kjøpesignal).
Til tross for det ovenfornevnte er det dog dessverre slik at kjøpere
bruker mye lenger tid på å beslutte, selv om vi gjør jobben vår
"etter boka."
Det er da vi må ta tiden til hjelp og tenke langsiktig, noe som ikke er
lett i det kortsiktige modus operandi som mange er i - i disse dager.
Fyller vi ikke på med prospekter i dag for fremtiden, selv om den er
mange måneder (for ikke å si ett år eller mer) unna, kommer vi aldri ut
av den kortsiktige klemma. Er det 14 dager igjen av kvartalet og vi er på
40 prosent av salgskvoten, er det feil prioritering å stunte for å redde
kvartalet. Det lar seg uansett ikke gjøre i løsningsorientert salg. Da bør
vi heller ta tapet og tenke neste kvartal.
Vi må uansett prospektere mye mer målrettet og intensivt enn i gode
tider. Vi trenger rett og slett å fylle mye flere kundeprospekter inn i vår
pipeline enn vi kanskje har vært vant til. Vi møter mange selskaper som
i mange år har kunnet "flyte" på nettverk, godt navn og rykte,
markedsføring og andre elementer for å skaffe seg nok inntekter. Nå,
for første gang, må de ut og prospektere utenfor eksisterende kunder og
nettverk, en tøff jobb, særlig når man mangler trening i og kultur for
dette.
Så for din egen skyld, prospekter mer enn du har gjort noen gang, avdekk
akutt smerte hos kjøper som du knytter til eget produkt, selg deg inn fra
toppen, sannsynliggjøre en god avkastning for kunden, og ha en riktig god
helg!
|