| 
    
       Salgskurs
      12: Oppfølging, oppfølging, oppfølging 
      Av Jens
      Kanden 
      Første gang
      publisert 07.06.2002 08:27 i nettavisen digi.no 
      Oslo (07.06.2002)
      - Mens mantraet i eiendomsbransjen er location, location, location, bør
      mantraet i salg være: oppfølging, oppfølging, oppfølging. 
      
        
          
              
               | 
           
        
       
      I
      tidligere leksjoner har vi sett på hvordan vi driver smart prospektering
      for å generere nye kundeleads og hvordan vi ved hjelp av gode
      telefonmanus skaper nysgjerrighet hos prospektet og derved får møter. 
       
      Vi har også laget en konkret prosedyre for hvordan vi skal
      gjennomføre proffe salgsmøter og ved bruk av relevante referansehistorier
      avdekke kjøpers smerte. Vi diskuterte videre hvordan vi ved hjelp av spørsmål
      jobber for å skape en handlingsorientert løsningsvisjon som er vinklet
      til fordel for vårt produkt. 
       
      I forrige leksjon gjorde vi et sprang til sluttføringsfasen
      hvor vi diskuterte viktigheten av å dokumentere kjøpers avkastning ved
      å investere i vårt produkt. 
       
      I dag er teamet oppfølging. Vi skal se på hvordan vi følger
      opp møter med sponsorer og beslutningstagere. 
       
      Den jevne selger for vane rutinemessig å sende tilbud i
      etterkant av et møte, uavhengig av om han har avdekket kjøpers smerte og
      hjulpet kjøper med å utvikle en løsningsvisjon knyttet til selgers
      produkt.
      
       I Strategisk
      Løsningsorientert Salg har vi ikke for vane å følge opp møter opp med
      tilbud. Vi benytter i stedet et verktøy vi kaller oppfølgingsbrev. 
       
      Vi har to hovedvarianter av oppfølgingsbrev. Den første varianten bruker
      vi etter møter med en sponsor i kjøpers organisasjon. En sponsor er, som
      vi har diskutert tidligere, en person i kjøpers organisasjon som, dersom
      vi klarer å skape kjøpevisjon hos ham, ikke kan si ja til en ordre men
      gi oss tilgang til beslutningstager. 
       
      Oppfølgingsbrevet dokumenterer vår forståelse av møtet som selger og
      er samtidig et viktig verktøy for sponsor i det videre innsalget internt
      i egen organisasjon. For selger er oppfølgingsbrevet til sponsor et
      viktig middel for å få tilgang til beslutningstager. 
       
      Oppfølgingsbrevet til sponsor skal inneholde en oppsummering av den
      smerten vi som selgere har avdekket hos kjøper, samt utdyping av årsaken
      til denne smerten. Brevet skal også inneholde den løsningsvisjon vinklet
      til fordel for vårt produkt samt enigheten om videre fremdrift som man
      oppnådde på møtet. Videre skal oppfølgingsbrevet til sponsor brukes
      for å kjøpslå om aksess til beslutningstager der dette ikke er oppnådd
      i møtet samt forslag til bevisføring overfor sponsor for å dokumentere
      de påstander om våre løsninger som vi har kommet med overfor sponsor i
      møtet. Vi vil ofte oppleve at sponsor krever bevis for at det vi som
      selgere sier stemmer før han eller hun er villig å gjøre videre innsalg
      for oss overfor beslutningstager. Eksempel på slik bevisføring kan være
      å arrangere et telefonmøte mellom sponsor og en eksisterende referansekunde. 
       
      Oppfølgingsbrevet til sponsor legger til rette premissene for et
      oppfølgingsmøte med beslutningstager hvor man igjen skal gjennom rutinen
      med å avdekke smerte og skape kjøpevisjon knyttet til vårt produkt.
      Sammenlignet med ukritisk bruk av tilbud etter møter med sponsorer er
      oppfølgingsbrevet et mye mer løsningsorientert verktøy. Det gjenstår
      mye salgsarbeid etter et møte med sponsor, men når vi har sendt et
      tilbudt er salgsprosessen avsluttet. Vi har gitt fra oss makten og
      initiativet på et tidlig punkt i salgsprosessen lenge før vi har skapt
      en kjøpevisjon hos selskapet. Selgere som jobber slik, opplever typisk
      lav tilslagsprosent på sine tilbud og bruker mye av tiden sin på å
      vente på at kunder skal bestemme seg. Konsekvensen av dette blir at slike
      selgere sliter med å skille mellom kjøpende og ikke kjøpende kunder, og
      derved kaster bort mye tid og ressurser som kunne vært brukt rettet mot
      prospekter med stort kjøpepotensial. 
       
      Den andre varianten av oppfølgingsbrev sender vi til beslutningstager
      etter møter med ham eller henne. Oppfølgingsbrevet skal dokumentere
      møtet samt være et middel for å fremforhandle en kjøpesyklus i
      kjøpers organisasjon. 
       
      I oppfølgingsbrev til beslutningstager summerer vi opp smerten vi har
      avdekket slik den manifesterer seg på beslutningstagernivå. Deretter
      dokumenterer vi årsaken til smerten og den løsningsvisjon vi har skapt
      hos beslutningstager, relatert til vårt produkt, samt gjensidig enighet
      om å gå videre. 
       
      Vi avslutter oppfølgingsbrevet med forslag til en potensiell
      fremdriftsplan som spenner fra dags dato og til gjennomført leveranse av
      produktet. 
       
      Heller ikke etter møtet med beslutningstager rusher vi tilbake til
      kontoret for å sende et tilbud når vi jobber etter prinsippene fra
      Strategisk Løsningsorientert Salg. Målet vårt er først og femst å få
      definert kjøpesyklusen i selgers organisasjon. Vi ønsker å få
      kvalifisert kjøper før vi eventuelt dedikerer ressurser til videre
      oppfølging. Først i fremdriftsplanen legger vi frem når vi vil
      presentere kostnadene ved å investere i vårt produkt. 
       
      Målet er å ha diskutert og kommet til enighet med kjøper vedrørende
      alle viktige aspekter ved salget (deriblant nøyaktig beløp ved
      investeringen), før vi som selgere gir kjøper et "tilbud." For
      som sagt tidligere, når vi har gitt tilbudet til kjøper, har vi også
      gitt fra oss muligheten til å gjøre videre innsalg. 
       
      Da er det bare å ønske god helg og lykke til å kampen mot utidig og
      ukritisk bruk av tilbud i salgsarbeidet. Ta gjerne en titt nedenfor på
      eksemplene av oppfølgningsbrev og fremdriftsplan. 
       
      
      | 
  
   
    |  
     | 
    
    Les andre artikler i serien om
    Strategisk Løsningsorientert Salg!
    
     HandsOns
    filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres. HandsOn har
    systematisert salg i en prosess som er forankret i en strategi om at salg
    handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden. Dette innebærer at - det
    være seg - ferske læregutter eller den store hopen av handelsmenn eller
    -kvinner med mange års fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg
    å følge en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener
    opp en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte og
    ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt. 
    HandsOn søker
    å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien, fordi
    den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå salgsresultater
    utenom det vanlige, hele tiden må utvikle og forbedre seg. 
     
      |