| 
    
       Salgskurs
      5: Panikk som kjøpesignal 
      Av Jens
      Kanden 
      Første gang publisert
      19.04.2002 06:59 i nettavisen digi.no 
      Oslo (18.04.2002)
      - Som selgere må
      vi hele tiden være samkjørte med våre prospektive kunder. Vi må kjenne
      til kjøpsyklusen, og vi må forstå kjøpers skiftendebekymringer i de
      forskjellige fasene av syklusen. Kun ved å beherske dette, innser vi at
      angst hos kjøper er et kjøpesignal, og vi unngår å rote bort ordre ved
      å feiltolke kunden. 
       
      
      
      
      I forrige artikkel, Salgskurs
      4: Prospektér fra styrke, snakket vi om det essensielle i å
      prospektere hver dag dersom vi ønsker å lykkes som selgere. 
       
      Vi så på viktigheten av å være bevisst våre egen motivasjonsmessige
      rytme, og vi diskuterte bruken av relevante referansehistorier for å
      skape nysgjerrighet hos kjøper. Helt til slutt gikk vi gjennom bruken av
      telefonmanus for å bedre treffsikkerheten ved førstegangssamtaler, og vi
      dokumenterte en prosedyre for vellykket prospektering.
       I dag skulle vi se på
      den oppsøkende selgers viktigste arena, nemlig salgsmøtet. Men jeg tror
      at, før vi tar fatt på prosedyren for salgsmøtet, skal vi forberede oss
      litt ved å gjøre en grundig analyse av kjøperen vår. Vi har snakket om
      viktigheten av hele tiden å være samkjørt med kjøper, nok et
      grunnleggende konsept i Strategisk Løsningsorientert Salg. La oss derfor,
      før vi møter vår potensielle kjøper, se litt på kjøpesyklusen og
      kjøpers skiftende bekymringer i denne prosessen. Vi kommer tilbake til
      salgsmøtet i neste leksjon. 
       
      Kjøpsyklusen starter ikke før kjøper har et akutt behov - dvs et behov
      som er "top of mind," samt en visjon om en løsning. Hvis du
      trenger å friske opp rundt temaet behov og kjøpevisjon, kan du bla
      tilbake til Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess. 
       
      Så snart kjøpesyklusen har begynt (kjøper er bevisst sitt behov og tror
      på en løsning) er kjøper opptatt av kostnaden ved et eventuelt
      kjøp. Vi alle har opplevd når vi er ute for å kjøpe, det være seg
      etter så forskjellige ting som klær, biler, eller hus, at noe av det første
      vi gjør er å sjekke prisen. Vi er ikke opptatt av den nøyaktige prisen,
      vi ønsker å vite størrelsesorden på kjøpet for å se om vi har
      råd. Oppdager vi at taksten på drømmehuset er 10 millioner kroner, vil
      de fleste av oss si "jøss, det var dyrt" og slå et kjøp
      fra oss. På den annen side, er taksten 1,9 millioner kroner, vil langt
      flere av oss kalkulere med at det er innenfor økonomisk rekkevidde. 
       
      Slik er det også for våre potensielle kunder. 
       
      Neste bekymring for kjøper er å finne en løsning som matcher kjøpevisjonen
      hans. Han ønsker en løsning som dekker behovene på en
      kostnadseffektiv måte. For å ta huseksempelet ovenfor; huset er takstert
      til 1,9 millioner - som er innenfor rekkevidde - er lokalisert idyllisk i
      rolige, landlige omgivelser, har fire soverom, to toaletter, en stor stue,
      stor opparbeidet tomt, og et hobbyrom for far. Huset matcher kjøpevisjonen
      til kjøper som ønsker å flytte fra sin støyende og trange byleilighet
      med to soverom, knøttliten stue, og ett bad. 
       
      Når kjøper ser at den potensielle løsningen dekker behovene innenfor et
      overkommelig kostnadsnivå, går kjøper inn i risikofasen. Alle som har
      lagt inn bud på et hus eller en leilighet kjenner dette. Panikkfølelsen
      er ikke langt unna. "Er det skjulte feil, hvordan er naboene,
      kommer vi til å trives, vil rentene stige, har eiendomsmarkedet nådd
      toppen slik at huset vil synke i verdi"? 
       
      En viktig slik bekymring er pris. Legg merke til at mens kjøper tidlig i
      fasen er opptatt av størrelsesnivå på kostnaden - for å sjekke at han
      har råd, er han nå i slutten av kjøpsekvensen svært opptatt av prisen.
      Han er rett og slett opptatt av om han gjør en god handel. Har du kjøpt
      elektronikk, det være seg PC eller TV de siste årene, kjenner du godt
      ubehaget ved å se din nyervervede modell avertert til 20 prosent lavere
      pris to uker etter at du gjorde ditt kjøp. 
       
      Poenget - for oss som selgere - med å kjenne kjøpsyklusen og kjøpers
      skiftende bekymringer, er at vi hele tiden må være særdeles bevisste på
      hvor i prosessen kjøper er. Utallige selgere har tapt "bankers"
      ordre fordi de ikke værer til enhver tid hvor kjøper er i kjøpsyklusen.
      Ikke minst i sluttfasen, når kjøper kjenner kjøpeangsten, gjøres det
      mye feil. 
       
      Det verste en selger kan gjøre overfor en kjøper som er i siste fase
      av kjøpsyklusen og full av angst, er å legge press på ham. Kjøper
      trenger støtte og beroligelse, på et emosjonelt plan, ikke selgende svar
      eller forsøk på å overkomme kjøpers eventuelle motforestillinger. 
       
      Hvor mange av oss som selgere har ikke opplevd situasjoner der vi har en
      kjempedialog med kjøper som har gitt alle signaler om at han er rede til
      å kjøpe og at det bare gjenstår noen få detaljer, for så å oppleve
      at alt går i stå. Plutselig er det umulig å få tak i kjøper på
      telefonen, og når vi først får tak i ham, har stemningen snudd. 
       
      I stedet for selv å få panikk som selgere når vi merker kundens
      angst/panikk (fordi vi har regnet med dette salget og derfor rapportert
      det til salgssjef som bankers), bør vi se på kjøpers angst/panikk som
      et kjøpesignal. 
       
      Kjøper har angst/panikk fordi han har tenkt til å kjøpe. 
       
      Dersom vi opplever en kjøper som ikke viser tegn til angst, kan
      det meget vel være større grunn til bekymring. 
       
      En som ikke har tenkt til å kjøpe, opplever ikke angst! Da er det
      sannsynlig at vi som selgere bare blir brukt til å være alternativ b,
      en leverandør som kjøper bruker til å forsvare at han har gjort en
      skikkelig innkjøpsjobb og til å presse pris overfor alternativ a.
      Kjøper har uansett tenkt til å kjøpe fra alternativ a. Opplever vi en
      potensiell kunde med angst, er det vi som er alternativ a. Da
      ligger vi godt an til ordren, vi må bare ikke klusse det til ved å miste
      hodet. 
       
      Både som kjøper og som salgsleder har jeg vært vitne til utallige
      tilfeller der selgere har mistet hodet. Kjøper har vært i siste fase og
      vist angst, og selger har fått panikk. 
       
      Hva gjør så en selger som selv begynner å få panikk? To ting, enten så
      legger han press på kunden, eller så begynner han å rabattere. 
       
      Husk at for kjøper er risikoen reell, og det verste en selger kan gjøre
      er å pushe kjøper i denne fasen. Selger må la kjøper fullføre sin
      risikoanalyse. På en skånsom måte må selger hjelpe kjøper med å
      erindre sin opprinnelige smerte, sin kjøpevisjon, og bevisene som er
      gjennomgått. 
       
      Det nest verste en selger kan gjøre i denne fasen er å rabattere.
      Som selgere må vi ikke ringe kjøper og fortelle den gode nyheten at vi
      har jobbet med vår sjef og nå kan tilby varen ti prosent billigere. Selv
      om vi skulle få ordren, er konsekvensen for selger negativ. Udisiplinert
      rabattering som standardrespons på kjøpers angst i siste fase av kjøpet,
      er ikke med på å berolige en genuint bekymret kjøper. I beste fall gir
      vi som selger bort en masse penger unødvendig til en kunde som ville kjøpt
      uansett (husk at vi er alternativ a fordi kjøper viser kjøpeangst). 
       
      I verste og ikke utypiske fall, mister vi ordren fordi vi ikke er samkjørte
      med selger. Kjøpers akutte smerte og kjøpevisjon paradigmeskifter
      tilbake til latent smerte. Hvis det ikke er rabatt som er kjøpers
      bekymring, vil vår rabattering kun svekke vår troverdighet og fremskynde
      kundens tendens til igjen å fortrenge sin smerte. 
       
      La meg derfor postulere følgende: Som selgere skal vi ikke uoppfordret
      tilby rabatt! 
       
      Det er kjøpers jobb å be om rabatt, ikke vår som selger å tilby. Jeg
      vet at dette er svært vanskelig som selger å forholde seg til. De
      gangene jeg selv har brutt denne tesen, har det stort sett hatt negative
      konsekvenser. 
       
      Det kan være verdt å merke seg at erfarne innkjøpere utnytter disse
      psykologiske mekanismene til å tyne mest mulig ut av selger. Ved å
      kjenne til konseptet med kjøpers skiftende bekymringer, kan selger
      forutse kjøpers handlinger og derved unngå å reagere feil på
      endringene i kjøpers adferd. 
       
      La oss summere opp kundens kjøpsyklus ved å dele syklusen i tre faser.
      Vi ser først på kjøpsyklusen fra kjøpers ståsted og deretter på hva
      selger bør gjøre i hver fase. 
       
      Kjøpsyklusen fra kundens ståsted 
       
      1. Behovdefinisjon (kjøper spør seg selv) 
      a. Må jeg gjøre endringer? 
      b. Hva trenger jeg? (løsningsvisjon) 
      c. Hva er årsaken til mine problemer? 
      d. Har mine problemer konsekvenser for andre i min organisasjon? 
      e. Hvor mye vil dette koste? 
       
      2. Evaluering av alternativer (kjøper ønsker å vurdere hvilke
      valgmuligheter han har) 
      a. Finnes det virkelig en løsning på mine problemer? 
      b. Hvilke alternative løsninger har jeg? 
      c. Hvilket alternativ matcher best mine behov? 
      d. Har jeg råd til denne løsningen? 
       
      3. Handling og risikovurdering (kjøper har valgt mentalt og tenker
      risiko/avkastning) 
      a. Bør jeg gjøre det? 
      b. Hva hvis jeg ikke gjør det? 
      c. Hva er konsekvensene? 
      d. Er prisen riktig? (gjør jeg et godt kjøp) 
       
      Kjøpsyklusen fra selgers ståsted med henvisning til hva han bør gjøre
      i hver fase: 
       
      1) Definére behov og kjøpeprosess 
      I kjøpsyklusens første fase, skal vi som selgere hjelpe kjøper med å
      definére sitt behov vinklet mot relevante aspekter ved vårt produkt.
      Hensikten er å hjelpe kjøper med å skape en kjøpevisjon. Når det er
      gjort er målet vårt å kvalifisere selve kjøpeprosessen, det vil si å
      finne ut hvordan denne personen og denne organisasjonen gjennomfører
      denne type kjøp. 
       
      2) Evaluére alternativer 
      I denne fasen skal vi hjelpe kjøper å forsvare kostnaden. Dette innebærer
      at vi må bevise overfor kjøper at han vil få en positiv avkastning på
      investeringen. Vi må rett og slett hjelpe kjøper med å skape en
      avkastningsvisjon. Dette slurves det mye med, og vi skal gå grundig
      gjennom dette i et senere kapittel. 
       
      3) Sluttføre handelen 
      I kjøpsyklusens siste fase er jobben vår som selger å sluttføre
      handelen. Som vi diskuterte ovenfor har vi med å gjøre en kjøper som
      ser en løsning og har råd, og som nå blir nå konfrontert med
      konsekvensene av å handle. Hvis kjøper har en sterk handlingsvisjon og
      eierskap til en avkastningsvisjon, vil risikoen han føler være moderat.
      Da har vi som selgere også gjort jobben vår. Han vil uansett trenge
      beroligelse. Det er i denne fasen vi som selgere må være spesielt
      sensitive til kjøpers tilstand for å være samkjørte med ham og derved
      få sluttført handelen. I et senere kapittel skal vi se på hvordan vi
      orkestrerer den rette timingen for å sluttføre en handel uten unødig
      press på kunden. 
       
      Med en forståelse av kjøpsyklusen og kjøpers skiftende bekymringer -
      under beltet, skal vi neste gang se på en håndfast, utprøvd rutine for
      gjennomføring av gode salgsmøter. 
       
      I mellomtiden, ha en riktig god helg og en produktiv salgsuke!
       
        
      HandsOns 
        filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres. 
        HandOn har systematisert salg i en prosess som er forankret i strategi 
        om at salg handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden. 
        Dette innebærer at - det være seg - ferske læregutter 
        eller den store hopen av handelsmenn eller -kvinner med mange års 
        fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg å følge 
        en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener opp 
        en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte 
        og ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt. 
      HandOn søker 
        å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien, 
        fordi den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå 
        salgsresultater utenom det vanlige, må hele tiden utvikle og forbedre 
        seg.   
     |