| 
    
       Salgskurs
      2: En pipeline til suksess 
      Av Jens
      Kanden 
      Første gang publisert
      22.03.2002 10:00 i nettavisen digi.no 
      Oslo (22.03.2002)
      - Pipelinen er nøkkelverktøyet for på en troverdig måte å kunne
      kvalifisere prospektmassen til en bedrift. Dette er helt essensielt for å
      kunne luke vekk ikke-kjøpende kunder, fokusere på kunder med potensial,
      samt å kunne legge frem troverdige forecast for fremtidig salg. Uten et
      god håndteringsverktøy for salgspipelinen, er det vanskelig å oppnå
      konsistent suksess over tid. 
      
      
      I forrige ukes
      artikkel, Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess, satte vi handelsmannen
      opp mot handelsmesteren og besluttet at veien å gå til
      vellykket salg, er å kopiere det som funger for handelsmesteren. 
       
      Videre tok vi for oss kjøpers tre nivåer av behov i kjøpeprosess,
      nemlig latent behov, akutt smerte, og visjon om en
      løsning. 
       
      Til sist snakket vi om hvorfor handelsmesteren foretrekker å prospektere
      i det uberørte territoriet, der ingen andre selgere har vært før ham,
      nettopp fordi mesteren der får anledning til å skape en kjøpevisjon som
      er til fordel for mesterens eget produkt. 
      
      I dag skal vi
      snakke om salgspipelinen, eller bare pipelinen. Jeg vet ikke hvem som
      først begynte å bruke ordet pipeline i salgssammenheng, men vet bare at
      ordet er de facto standard i de fleste salgsmiljøer og brukes for å
      beskrive og prioritere prospektmassen. Det snakkes om prospekter og
      suspekter, og det finnes en rekke måter å definere og gradere prospekter
      og suspekter på. 
       
      I vår tilnærming til løsningsorientert salg har vi helt konkrete
      graderinger av potensielle kunder i pipelinen. Hensikten med en god,
      velkvalifisert pipeline, er å kunne gi troverdige og robuste forecast for
      fremtidig salg. Det er også et verktøy for salgsledelsen til å ta en
      skikkelig status på salgsavdelingen til enhver tid. 
       
      Første gradering vi snakker om i vår løsningsorienterte pipeline
      betegner alle de potensielle kjøpere som finnes i selgers territorium
      (TRT), uten noen som helst kvalifisering. Neste gradering vi
      snakker om er kvalifiserte suspekter (KSU), som omfatter
      potensielle kunder i territoriet som matcher de markedsmessige kriterier
      som selger har definert, på en eller annen måte har vist interesse for
      selger og hans produkt eller tjeneste, samt at potensiell intern sponsor
      for selgers produkter er identifisert. 
       
      Etter kvalifiserte suspekter i pipelinen, følger de potensielle kjøpere
      hvor selger har med en kvalifisert sponsor (KSP) å gjøre. Det er
      først på dette nivået i pipelinen det begynner å bli spennende. For at
      en selger skal kunne putte KSP ved navnet til en potensiell kjøper, må
      en rekke betingelser være innfridd. For det første må selger ha vært i
      møte med en kvalifisert sponsor hos kjøperen hvor sponsor har innrømmet
      at han har et problem. Videre må selger ha greid å skape en kjøpevisjon
      hos sponsor, fått sponsor til å være villig til å gå videre i kjøpeprosessen,
      samt ha innrømmet tilgang for selger til beslutningstager. Alt dette skal
      dokumenteres og bekreftes i oppfølgingsbrevet til sponsor. 
       
      Som vi ser er det altså mye jobbing før en selger kan si at han har
      en potensiell kjøper som kan logges som kvalifisert sponsor (KSP). 
       
      Har en selger et KSP-prospekt er neste skritt å møte beslutningstager.
      På samme måte som med sponsor må selger få beslutningstager til å
      innrømme sin hovedutfordring. 
       
      (Det kan være på sin plass å understreke at vi selvfølgelig snakker
      om utfordringer eller problemer som relaterer til noe selgers tjeneste
      eller produkt kan hjelpe kjøper med å løse. Selger du programvare mens
      kjøpers største utfordring er å skaffe kapital til å betale lønninger
      om en uke, er du ikke i nærheten av et salg. Selger du derimot
      prosjektstyringsverktøy og kjøper sier at hans største utfordring er å
      holde styr på prosjektene sine, snakker vi potensielt salg.) 
       
      Neste oppgave for selger er å hjelpe beslutningstager med å bygge opp en
      kjøpevisjon og få ham til å gå videre i kjøpeprosessen. Alt dette
      dokumenteres i et oppfølgingsbrev til beslutningstager som også
      inneholder en evaluerings- eller fremdriftsplan man skal enes om. (Vi
      skal se på hvordan oppfølgingsbrevene er bygget opp i en senere leksjon.)
      Har selger oppnådd dette, har man et kvalifisert beslutningstagerprospekt
      (KBT). Det ligger mye arbeid bak et KBT-prospekt, men man har også en
      situasjon hvor sannsynligheten for et salg er stor. 
       
      Neste skritt i jobbingen med et KBT-prospekt er å få muntlig ja (MJA)
      fra beslutningstager. Før dette kan oppnås må selger ha fått kjøper
      gjennom en vellykket prosess med evaluering/bevisføring av selgers
      produkt eller tjeneste. Selger må ha ført i penn en
      avkastningsdokumentasjon som viser når kunden begynner å tjene penger
      på investeringen i selgers produkt eller tjeneste. I denne
      avkastningsdokumentasjonen skal prisen for selgers produkter gå klart
      frem. For å få et muntlig ja, må selger til sist spørre om ordren.
      Typisk er kontraktsforhandlinger allerede satt i gang. 
       
      La meg i denne sammenheng snakke litt om tilbud. Det er et
      hovedpoeng i løsningsorientert salg ikke å sende et tilbud i
      tradisjonell forstand. Vi mener at det er mennesker som selger, ikke
      A4-sider med tall og tekst. Dette innebærer at når beslutningstager
      forventer et tilbud, skal alle elementene være kjent, slik at et
      eventuelt tilbud ikke inneholder noe nytt. 
       
      Derfor spør en løsningsorientert selger alltid beslutningstager tidlig i
      prosessen om det vil bli spurt om et tilbud, dersom kjøpeprosessen kommer
      så langt. Svaret er (nesten) alltid ja. Selger ber derfor om et møte en
      uke i forkant av utsendelse av tilbudet. Selger gjør det klart at
      tilbudet ikke vil inneholde noe ny informasjon, og at han ønsker et møte
      for å avstemme at all informasjon som skal med i tilbudet stemmer. Som vi
      skal se i en senere leksjon er dette møtet ofte den perfekte tiden å
      sluttføre handelen med kunden på. 
       
      Har selger ikke gjort jobben sin etter den løsningsorienterte salgsboka,
      kan han i stedet for å få et muntlig ja, ende opp med venter på
      avgjørelse (VPA). Jeg kan garantere deg som selger at du ender opp
      ofte i denne situasjonen, dødens posisjon, hvis du har for vane å
      sluttføre salg ved hjelp av tilbud. 
       
      Situasjonen karakteriseres ved at du har gjort stort sett de samme tingene
      som ved prosessen for å få et muntlig ja, men at du ikke har greid å
      skape en sterk nok kjøpevisjon hos kunden, slik at han ber deg vente på
      en avgjørelse. Og du som selger venter og venter og venter, mens
      sannsynligheten for å oppnå salget faller proporsjonalt med tiden som
      går. Dette er ingen god posisjon fordi slik venting har en tendens til å
      gå utover annen salgsaktivitet og fordi den virker lammende og
      demoraliserende på en selger. 
       
      I løsningsorientert salg avskyr vi VPA-prospekter. 
       
      Da gjenstår det bare to andre graderinger i pipelinen, seier (VIC)
      - signert kjøpskontrakt, eller tap (TAP). Når du taper en ordre
      er jobben din som selger å avslutte saken, oppdatere databasen din, lære
      av feilene du gjorde, og gå videre. 
       
      Neste gang skal vi se på motivasjon, disiplin, og en del viktige detaljer
      som er verdt å merke seg for selgere som ønsker å lykkes. 
       
       
      
        
          
            | 
               
                Kvalifisering
                av innholdet i pipelinen
               
             | 
           
        
       
      
        
          
            | TRT | 
            Territorium | 
            
              
             | 
           
          
            | KSU | 
            Kvalifisert
              suspect | 
            
              
                - Matcher de
                  markedsmessige kriteriene
                
 - Har vist interesse
 
               
             | 
           
          
            | KSP | 
            Kvalifisert
              sponsor | 
            
              
                - Problem innrømmet av
                  sponsor
                
 - Sponsor har kjøpevisjon
                
 - Sponsor villig til å
                  gå videre
                
 - Fremforhandlet tilgang
                  til beslutningstager
                
 - Dokumentert og
                  bekreftet i oppfølgingsbrev til sponsor
 
               
             | 
           
          
            | KBT | 
            Kvalifisert
              beslutningstager | 
            
              
                - Tilgang til
                  beslutningstager
                
 - Problem innrømmet av
                  beslutningstager
                
 - Beslutningstager har
                  kjøpevisjon
                
 - Beslutningstager er
                  villig til å gå videre
                
 - Dokumentert og
                  bekreftet i oppfølgingsbrev til beslutningstager
                
 - Enighet om
                  evalueringsplan
 
               
             | 
           
          
            | MJA | 
            Muntlig
              ja | 
            
              
                - Evaluering gjennomført
                
 - Pregjennomgang av
                  tilbud
                
 - Selger har spurt om
                  ordren
                
 - Kjøper har gitt
                  muntlig bestilling
                
 - Kontraktsforhandlinger
                  er i gang
 
               
             | 
           
          
            | VPA | 
            Venter
              på avgjørelse | 
            
              
                - Evaluering er
                  gjennomført
                
 - Pregjennomgang av
                  tilbud
                
 - Selger har spurt om
                  ordren
                
 - Ikke muntlig ja,
                  venter på avgjørelse
 
               
             | 
           
          
            | VIC | 
            Seier | 
            
              
             | 
           
          
            | TAP | 
            Tap | 
            
              
                - Oppdatér databasen
                
 - Lukk caset
                
 - Gå videre
                
 - Lær av feilene
 
               
             | 
           
        
       
      
        
      HandsOns 
        filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres. 
        HandOn har systematisert salg i en prosess som er forankret i strategi 
        om at salg handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden. 
        Dette innebærer at - det være seg - ferske læregutter 
        eller den store hopen av handelsmenn eller -kvinner med mange års 
        fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg å følge 
        en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener opp 
        en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte 
        og ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt. 
      HandOn søker 
        å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien, 
        fordi den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå 
        salgsresultater utenom det vanlige, må hele tiden utvikle og forbedre 
        seg.   
     |