|
Salgskurs
2: En pipeline til suksess
Av Jens
Kanden
Første gang publisert
22.03.2002 10:00 i nettavisen digi.no
Oslo (22.03.2002)
- Pipelinen er nøkkelverktøyet for på en troverdig måte å kunne
kvalifisere prospektmassen til en bedrift. Dette er helt essensielt for å
kunne luke vekk ikke-kjøpende kunder, fokusere på kunder med potensial,
samt å kunne legge frem troverdige forecast for fremtidig salg. Uten et
god håndteringsverktøy for salgspipelinen, er det vanskelig å oppnå
konsistent suksess over tid.
I forrige ukes
artikkel, Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess, satte vi handelsmannen
opp mot handelsmesteren og besluttet at veien å gå til
vellykket salg, er å kopiere det som funger for handelsmesteren.
Videre tok vi for oss kjøpers tre nivåer av behov i kjøpeprosess,
nemlig latent behov, akutt smerte, og visjon om en
løsning.
Til sist snakket vi om hvorfor handelsmesteren foretrekker å prospektere
i det uberørte territoriet, der ingen andre selgere har vært før ham,
nettopp fordi mesteren der får anledning til å skape en kjøpevisjon som
er til fordel for mesterens eget produkt.
I dag skal vi
snakke om salgspipelinen, eller bare pipelinen. Jeg vet ikke hvem som
først begynte å bruke ordet pipeline i salgssammenheng, men vet bare at
ordet er de facto standard i de fleste salgsmiljøer og brukes for å
beskrive og prioritere prospektmassen. Det snakkes om prospekter og
suspekter, og det finnes en rekke måter å definere og gradere prospekter
og suspekter på.
I vår tilnærming til løsningsorientert salg har vi helt konkrete
graderinger av potensielle kunder i pipelinen. Hensikten med en god,
velkvalifisert pipeline, er å kunne gi troverdige og robuste forecast for
fremtidig salg. Det er også et verktøy for salgsledelsen til å ta en
skikkelig status på salgsavdelingen til enhver tid.
Første gradering vi snakker om i vår løsningsorienterte pipeline
betegner alle de potensielle kjøpere som finnes i selgers territorium
(TRT), uten noen som helst kvalifisering. Neste gradering vi
snakker om er kvalifiserte suspekter (KSU), som omfatter
potensielle kunder i territoriet som matcher de markedsmessige kriterier
som selger har definert, på en eller annen måte har vist interesse for
selger og hans produkt eller tjeneste, samt at potensiell intern sponsor
for selgers produkter er identifisert.
Etter kvalifiserte suspekter i pipelinen, følger de potensielle kjøpere
hvor selger har med en kvalifisert sponsor (KSP) å gjøre. Det er
først på dette nivået i pipelinen det begynner å bli spennende. For at
en selger skal kunne putte KSP ved navnet til en potensiell kjøper, må
en rekke betingelser være innfridd. For det første må selger ha vært i
møte med en kvalifisert sponsor hos kjøperen hvor sponsor har innrømmet
at han har et problem. Videre må selger ha greid å skape en kjøpevisjon
hos sponsor, fått sponsor til å være villig til å gå videre i kjøpeprosessen,
samt ha innrømmet tilgang for selger til beslutningstager. Alt dette skal
dokumenteres og bekreftes i oppfølgingsbrevet til sponsor.
Som vi ser er det altså mye jobbing før en selger kan si at han har
en potensiell kjøper som kan logges som kvalifisert sponsor (KSP).
Har en selger et KSP-prospekt er neste skritt å møte beslutningstager.
På samme måte som med sponsor må selger få beslutningstager til å
innrømme sin hovedutfordring.
(Det kan være på sin plass å understreke at vi selvfølgelig snakker
om utfordringer eller problemer som relaterer til noe selgers tjeneste
eller produkt kan hjelpe kjøper med å løse. Selger du programvare mens
kjøpers største utfordring er å skaffe kapital til å betale lønninger
om en uke, er du ikke i nærheten av et salg. Selger du derimot
prosjektstyringsverktøy og kjøper sier at hans største utfordring er å
holde styr på prosjektene sine, snakker vi potensielt salg.)
Neste oppgave for selger er å hjelpe beslutningstager med å bygge opp en
kjøpevisjon og få ham til å gå videre i kjøpeprosessen. Alt dette
dokumenteres i et oppfølgingsbrev til beslutningstager som også
inneholder en evaluerings- eller fremdriftsplan man skal enes om. (Vi
skal se på hvordan oppfølgingsbrevene er bygget opp i en senere leksjon.)
Har selger oppnådd dette, har man et kvalifisert beslutningstagerprospekt
(KBT). Det ligger mye arbeid bak et KBT-prospekt, men man har også en
situasjon hvor sannsynligheten for et salg er stor.
Neste skritt i jobbingen med et KBT-prospekt er å få muntlig ja (MJA)
fra beslutningstager. Før dette kan oppnås må selger ha fått kjøper
gjennom en vellykket prosess med evaluering/bevisføring av selgers
produkt eller tjeneste. Selger må ha ført i penn en
avkastningsdokumentasjon som viser når kunden begynner å tjene penger
på investeringen i selgers produkt eller tjeneste. I denne
avkastningsdokumentasjonen skal prisen for selgers produkter gå klart
frem. For å få et muntlig ja, må selger til sist spørre om ordren.
Typisk er kontraktsforhandlinger allerede satt i gang.
La meg i denne sammenheng snakke litt om tilbud. Det er et
hovedpoeng i løsningsorientert salg ikke å sende et tilbud i
tradisjonell forstand. Vi mener at det er mennesker som selger, ikke
A4-sider med tall og tekst. Dette innebærer at når beslutningstager
forventer et tilbud, skal alle elementene være kjent, slik at et
eventuelt tilbud ikke inneholder noe nytt.
Derfor spør en løsningsorientert selger alltid beslutningstager tidlig i
prosessen om det vil bli spurt om et tilbud, dersom kjøpeprosessen kommer
så langt. Svaret er (nesten) alltid ja. Selger ber derfor om et møte en
uke i forkant av utsendelse av tilbudet. Selger gjør det klart at
tilbudet ikke vil inneholde noe ny informasjon, og at han ønsker et møte
for å avstemme at all informasjon som skal med i tilbudet stemmer. Som vi
skal se i en senere leksjon er dette møtet ofte den perfekte tiden å
sluttføre handelen med kunden på.
Har selger ikke gjort jobben sin etter den løsningsorienterte salgsboka,
kan han i stedet for å få et muntlig ja, ende opp med venter på
avgjørelse (VPA). Jeg kan garantere deg som selger at du ender opp
ofte i denne situasjonen, dødens posisjon, hvis du har for vane å
sluttføre salg ved hjelp av tilbud.
Situasjonen karakteriseres ved at du har gjort stort sett de samme tingene
som ved prosessen for å få et muntlig ja, men at du ikke har greid å
skape en sterk nok kjøpevisjon hos kunden, slik at han ber deg vente på
en avgjørelse. Og du som selger venter og venter og venter, mens
sannsynligheten for å oppnå salget faller proporsjonalt med tiden som
går. Dette er ingen god posisjon fordi slik venting har en tendens til å
gå utover annen salgsaktivitet og fordi den virker lammende og
demoraliserende på en selger.
I løsningsorientert salg avskyr vi VPA-prospekter.
Da gjenstår det bare to andre graderinger i pipelinen, seier (VIC)
- signert kjøpskontrakt, eller tap (TAP). Når du taper en ordre
er jobben din som selger å avslutte saken, oppdatere databasen din, lære
av feilene du gjorde, og gå videre.
Neste gang skal vi se på motivasjon, disiplin, og en del viktige detaljer
som er verdt å merke seg for selgere som ønsker å lykkes.
Kvalifisering
av innholdet i pipelinen
|
TRT |
Territorium |
|
KSU |
Kvalifisert
suspect |
- Matcher de
markedsmessige kriteriene
- Har vist interesse
|
KSP |
Kvalifisert
sponsor |
- Problem innrømmet av
sponsor
- Sponsor har kjøpevisjon
- Sponsor villig til å
gå videre
- Fremforhandlet tilgang
til beslutningstager
- Dokumentert og
bekreftet i oppfølgingsbrev til sponsor
|
KBT |
Kvalifisert
beslutningstager |
- Tilgang til
beslutningstager
- Problem innrømmet av
beslutningstager
- Beslutningstager har
kjøpevisjon
- Beslutningstager er
villig til å gå videre
- Dokumentert og
bekreftet i oppfølgingsbrev til beslutningstager
- Enighet om
evalueringsplan
|
MJA |
Muntlig
ja |
- Evaluering gjennomført
- Pregjennomgang av
tilbud
- Selger har spurt om
ordren
- Kjøper har gitt
muntlig bestilling
- Kontraktsforhandlinger
er i gang
|
VPA |
Venter
på avgjørelse |
- Evaluering er
gjennomført
- Pregjennomgang av
tilbud
- Selger har spurt om
ordren
- Ikke muntlig ja,
venter på avgjørelse
|
VIC |
Seier |
|
TAP |
Tap |
- Oppdatér databasen
- Lukk caset
- Gå videre
- Lær av feilene
|
HandsOns
filosofi er at salg er et fag og et håndverk som kan læres.
HandOn har systematisert salg i en prosess som er forankret i strategi
om at salg handler om å skape løsningsvisjoner hos kunden.
Dette innebærer at - det være seg - ferske læregutter
eller den store hopen av handelsmenn eller -kvinner med mange års
fartstid, men ujevne salgsresultater, kan lære seg å følge
en konkret og målrettet prosess i sitt salgsarbeid. Man trener opp
en vanlig selger til å emulere de metoder som den talentbaserte
og ekstraordinære handelsmesteren gjør helt intuitivt.
HandOn søker
å skape bevissthet rundt selve salgsprosessene og salgsstrategien,
fordi den selger som konsistent og over tid ønsker å oppnå
salgsresultater utenom det vanlige, må hele tiden utvikle og forbedre
seg.
|