I
              tidligere artikler har vi sett på salg som drar ut i tid. I dag
              skal vi ta en rask titt på en salgsstrategi for dere som ønsker
              å komme raskere til grøten ved å sluttføre handelen i løpet
              av første kundemøte. 
               
              Får vi tak i rett beslutningstaker og klarer å
              avdekke og bearbeide beslutningstakers smerte til fordel for vårt
              produkt, er det helt klart mulig å sluttføre i løpet av første
              kundekontakt. 
               
              I slike sammenhenger er beslutningstaker typisk et
              individ, ikke en komité, produktet eller tjenesten er ikke for
              komplisert, og ordrebeløpet er av en størrelse som muliggjør en
              rask beslutning. 
               
              I Salgskurs
              6: Ta vare på sjansen, utviklet
              vi en prosedyre for hvordan vi gjennomførte et første salgsmøte.
              Der snakket vi om møter hvor intensjonen ikke var å sluttføre
              en handel, snarere å skape kjøpevisjon, enes om å gå videre,
              kvalifisere kjøpeprosessen, finne makten, og forhandle tilgang
              til denne makten.
              I førstegangs
              sluttføringsmøter begynner vi på samme måte med å
              etablere kontakt og kjemi, for så å gjennomføre introduksjonen
              vår. Ved bruk av referansehistorien søker vi å få
              kjøper til å innrømme smerte som vi deretter bearbeider
              og utvikler for å skape kjøpevisjon.Når vi har skapt kjøpevisjon
              hos kunden bekrefter vi at anvendelsesområder ved våre
              tjenester eller produkter lar kunden løse sitt problem. Vi er
              nå ved et punkt der kunden har kjøpevisjon knyttet til våre
              produkter. 
               
              Nå kommer vi til et punkt hvor vi divergerer i forhold til første
              salgsmøte i situasjoner med lengre kjøpesykluser. Mens vi i den
              sammenheng la opp til enighet om å gå videre med løfte om å
              bevise at vi kan levere det vi har sagt på et senere tidspunkt, må
              vi ved førstegangs sluttføringsmøter, handle annerledes. 
               
              Hva må vi så gjøre? Jo, vi må bevise på stedet at
              tjenesten/produktet vårt holder mål. Det betyr at vi må ha
              med oss eksempler på tidligere leveranser, uttalelser fra fornøyde
              kunder, dokumentasjon som understøtter våre påstander om goder,
              detaljert oversikt over egenskapene ved vårt produkt, eller andre
              ting som kan understøtte våre påstander. 
               
              [Et eksempel. Vi var i forhandlinger med en mulig kjøper om å
              hjelpe ham med å videreutvikle selskapets forretningsplan. Vi
              hadde tatt med fysiske kopier av forretningsplaner som vi hadde
              utviklet i andre sammenhenger, og det skapte tillit og
              troverdighet å la kjøper bla gjennom mange forskjellige
              eksempler på forretningsplaner. Vi sluttførte denne handelen.] 
               
              Det vi gjør på dette punktet i prosessen er faktisk å fokusere
              på egenskaper ved våre produkter. 
               
              Som vi har snakket om tidligere, er det et hovedpoeng i salg ikke
              å fokusere på produktet vårt eller dets egenskaper for tidlig
              eller i utide. Dog når vi skal understøtte våre påstander om
              hva produktet kan gjøre, etter at vi har skapt en kjøpevisjon
              hos kjøper som er knyttet til anvendelsen av vårt produkt, er
              det rette tid å dra frem relevante egenskaper ved produktet vårt. 
               
              Ok. Vi har kjøpevisjon og vi har sannsynliggjort at produktet
              holder det som er lovet. 
               
              Da spør vi om kunden ønsker et forslag til en løsning. 
               
              Her kommer nok en viktig divergens fra første møte i lengre kjøpesykluser.
              I stedet for å pakke snippesken og dra tilbake til kontoret for
              å lage et løsningsforslag, drar vi frem et blankt ark og
              inviterer kunden å bli med på å lage en skisse over hva løsningsforslaget
              skal inneholde. Kjøper føler seg ikke presset for han tror han
              jobber med selger på skissen til et "tilbud" han skal få
              tilsendt om noen dager. Det er store fordeler ved å sitte sammen
              med kunden når man lager et forslag til en løsning. Man kan
              stille spørsmål til kunden og oppnå delaksepter underveis. 
               
              Som selgere kontrollerer vi på denne måten prosessen, uten at kjøper
              føler seg kontrollert. I fellesskap med kunden utvikler vi skisse
              til en løsning, og når det er gjort spør vi om kjøper er fornøyd
              med innholdet i skissen. 
               
              "Stemmer dette med det vi har diskutert?" 
               
              Vi har nå tatt kjøper gjennom hele prosessen og han har vært
              med på å utvikle forslaget til en løsning. Hvis kunden sier seg
              fornøyd med innholdet i skissen, spør vi simpelthen om det er
              noen grunn til at vi ikke kan begynne i dag. 
               
              Vi sluttfører handelen i første møte. 
               
              Tenk på dette og bli krystallklar i din intensjon om å sluttføre
              handler i førstegangsmøter der det er mulig. 
      
       
       
              
                
                  
                    | 
                       
                        Stegvis
                        prosedyre for slutt- 
                        føring i førstegangs
                        salgsmøte
                       
                     | 
                   
                
               
              
                
                  
                    | 
                       
                        1
                       
                     | 
                    Etablér
                      kontakt og kjemi | 
                   
                  
                    | 
                       
                        2
                       
                     | 
                    Gjennomfør
                      introduksjonen | 
                   
                  
                    | 
                       
                        3
                       
                     | 
                    Bruk
                      referansehistorien for å få kjøper til å innrømme
                      smerte | 
                   
                  
                    | 
                       
                        4
                       
                     | 
                    Videreutvikle
                      smerten og skap kjøpevisjon | 
                   
                  
                    | 
                       
                        5
                       
                     | 
                    Fastslå
                      godene og tilby håndfaste bevis der og da | 
                   
                  
                    | 
                       
                        6
                       
                     | 
                    Spør
                      kjøper om han/hun ønsker et løsningsforslag
                      ("tilbud") | 
                   
                  
                    | 
                       
                        7
                       
                     | 
                    Spør
                      kjøper hva han/hun vil forvente i et slikt løsningsforslag | 
                   
                  
                    | 
                       
                        8
                       
                     | 
                    Få med
                      kjøper på - i fellesskap - å lage en skisse til løsning | 
                   
                  
                    | 
                       
                        9
                       
                     | 
                    Spør
                      kjøper om han/hun er fornøyd med skissen | 
                   
                  
                    | 
                       
                        10
                       
                     | 
                    Sluttfør
                      handelen | 
                   
                
               
    
             |