| 
    
      Salgskurs 11: Selger har
      bevisbyrden
      
       Av Jens
      Kanden 
      
      Første gang
      publisert 03.06.2002 06:56 i nettavisen digi.no 
      Oslo
      (31.05.2002) - Som selgere har vi livets rett bare hvis vi kan gi
      avkastning for kjøper. Det holder dessverre ikke bare å påberope seg
      avkastning på kunders vegne, vi må dokumentere det. 
      
        
          
              
               | 
           
        
       
      Sannsynligheten for
      vellykket sluttføring av et salg øker dramatisk hvis vi som selgere kan
      dokumentere på en troverdig måte at kjøper ved å investere i vårt
      produkt eller vår tjeneste, kan spare eller tjene penger sett i forhold
      til status i dag. 
       
      Ikke alle organisasjoner er opptatt av penger på samme måte
      som kommersielle selskaper, de har gjerne andre verdimål i tillegg til
      penger. 
       
      Poenget her er at vi som selgere må hjelpe det gitte
      organisasjonen spare eller tjene i den "valutaen" som den
      enkelte organisasjon verdsetter. 
       
      Alle forstår at Greenpeace, Bærum Kommune, og Hydro har
      forskjellige prioriteringer, det vi som selgere må vite er at vi må
      hjelpe dem spare eller tjene mer av det den enkelte organisasjon er
      opptatt av. 
       
      Vi må gjennom salgsprosessen klare å skape en
      avkastningsvisjon hos kjøper, og jo sterke den er, desto bedre står vi
      rustet til å sluttføre handelen på en vellykket måte. 
       
      Det hjelper ikke at vi
      som selgere har en avkastningsvisjon på vegne av kunden, nøkkelen er at
      kunden selv har eierskap til avkastningen. For å få eierskap til
      avkastningen må han ha eierskap til sitt opprinnelige problem. Derfor er
      det så viktig at vi selgere ikke påberoper oss at "vi kan løse
      dine problemer." Vi som selgere skal legge til rette for at kunden selv
      kan løse sine problemer. 
       
      Gjennom visjonsprosesseringen som vi diskuterte i Leksjon
      7: Skap sterke kjøpevisjoner, legger vi til rette for at kjøper får
      en visjon om en løsning knyttet til våre produkter. En annen konsekvens
      av visjonsprosesseringen av kjøper, er at vi får mesteparten av den
      informasjonen vi trenger for å dokumentere kjøpers avkastning ved å gjøre
      en handel med oss. 
       
      Det finnes ingen formel eller et format for å dokumentere på en vinnende
      måte hva slags avkastning kjøper kan forvente seg. La oss likevel se på
      en del ting vi mener kan bidra til å lage en god dokumentasjon på kjøpers
      avkastning og derved skap en god avkastningsvisjon. 
       
      Først kan det være greit å vite hva som skal måles. 
       
      Et sett av måleelementer er de inntektsrelaterte; brutto omsetning, netto
      omsetning, profittmarginer, netto overskudd, økt omsetning per selger,
      salgsproduktivitet, markedsandeler, time-to-market, lagertilgjengelighet,
      omløpshastighet. I visjonsprosesseringen under kontrollspørsmål om årsak
      og konsekvens av smerte, er det lurt tidlig å se etter inntektsrelaterte
      måltall. Inntekter har den egenskap at de er handlingsorienterte,
      emosjonelle, og konsekvensorienterte, og inntekter er i mange tilfeller
      den faktoren som skaper mest press i en organisasjon. 
       
      Ett annet sett av måleelementer som gir store muligheter for selgere, er
      de kostnadsrelaterte måltall som i de fleste organisasjoner er
      emosjonelle anliggender. Selgers produkt kan hjelpe med å redusere
      kostnader, fjerne enkelte kostnader, redusere eller fjerne behovet for
      fremtidige investeringer, øke kontrollen over kostnader og så videre.
      Kostnadsrelaterte måltall er en viktig ingrediens i å skape effektive
      avkastningsvisjoner. 
       
      Et tredje sett av måleelementer der av mykere karakter, så som ansattes
      moral, kundetilfredshet, redusert stress, offentlig goodwill og lignende.
      Slike myke måleingredienser må brukes med varsomhet og kun dersom kjøper
      ettertrykkelig har tatt eierskap til at han har et problem på denne
      fronten. Hvis vi som selgere fremhever for eksempel at motivasjonen blant
      selgerne i selskapet vil øke, risikerer vi at kunden sier: "Nei, vi
      sliter ikke med dårlig motivasjon blant selgere." Når det er sagt
      kan slik myke verdier være viktig i situasjoner der det er vanskelig å
      kvantifisere avkastningen. 
       
      Deretter er det på sin plass å finne ut spesifikt hvem hos kjøper som
      er ansvarlig for å oppnå besparelsen/inntektsøkningen. 
       
      Det tredje elementet vi trenger for å dokumentere avkastningen er mengden
      av besparelse/inntektsøkning som vi identifiserte ovenfor. Hvor mye kan
      kjøper greie å øke omsetningen med?, Hvor mye penger kan kjøper
      spare?. Svarene får vi under visjonsprosesseringen når vi stiller de
      oppsummerende løsningsorienterte spørsmålene. Når kjøper sier
      "Hvis jeg hadde en slik løsning, ville jeg kunne løst problemet
      mitt" kan vi som selgere spørre: "Hva er det verdt for
      deg?" 
       
      Det fjerde elementet er hvilke løsninger kunden trenger, hvis svar selger
      får når han stiller kontrollspørsmål om løsninger under
      visjonsprosesseringen. "Hva hvis det fantes et system som hjalp deg
      med å heve produktiviteten til selgere til et høyere nivå?"
      "Hva hvis det samme systemet hjalp deg med å identifisere hvilke
      selgere som vil bli stjerner og hvilke selgere som aldri vil lykkes i din
      bedrift på et tidligere tidspunkt, ville det hjelpe?" Slike spørsmål
      gir deg svar på hvilke løsninger kjøper trenger og blir del av
      dokumenteringen av kjøpers avkastning. 
       
      Det siste elementet, når vil investeringen lønne seg, er tusenkroners-spørsmålet.
      Dette spørsmålet vil kjøper stille seg selv, når han får vite prisen
      på kjøpers produkt, for mentalt å vurdere om det er verdt det. For å
      regne ut når investeringen vil lønne seg, vil trenger vi i tillegg til måltallene
      ovenfor, å kjenne til hvor lang tid det tar for kjøpers organisasjon
      produktivt å i bruk kjøpers produkt. 
       
      Med dette ønsker vi dere mange gode avkastningsvisjoner. 
       
      
        
          
            Oppsummering
              av elementer 
              for å dokumentere avkastning | 
           
        
       
       
      For å dokumenter avkastningen på investeringen er det fem målelementer
      vi er ute etter. 
      1) Hva skal måles for å dokumentere besparelsen/gevinsten? 
      2) Hvem i organisasjonen er ansvarlig for besparelsen/gevinsten? 
      3) Hvor mye er mulig å spare/tjene? 
      4) Hva slags løsninger vi trengs for å oppnå
      besparelsen/gevinsten? 
      5) Når vil investeringen lønne seg? 
       
       
      Måltall skaffes under visjonsprosesseringen 
      
      Kontrollerende årsaksspørsmål
      (årsaker til smerte) 
      
        - skaffe de rette måltall
 
        - skaffe nøyaktige måltall
        
 - notere tallene
 
       
       
      Kontrollerende konsekvensspørsmål
      
        - måltall for konsekvenser for
          organisasjonen
        
 - skaff emosjonelle måltall
          (under budsjett, fallende salg, økte kostnader)
        
 - hvem er ansvarlig
        
 - hvem lider
        
 - hvordan lider de
        
 - hva slags løsninger trenger de
        
 - grav etter måltall med en
          vinn-vinn-holdning
        
 - ikke gi deg før du har de måltall
          du trenger for en sterk avkastningsvisjon
        
 - få kjøper til å gi deg måltallene,
          da tar han eierskap til dem
 
       
       
      Første
      element - hva skal måles?
      
        - inntekter (er
          handlingsorienterte, emosjonelle, konsekvensorienterte. Skaper press i
          organisasjonen. Se tidlig etter disse)
 
       
      
        
          
            - brutto omsetning
 
            - netto omsetning
 
            - profittmarginer
 
            - netto overskudd
 
            - hvor mye ekstra inntekter
              kan kjøpers selgere generere som følge av selgers produkter
 
            - salgsproduktivitet
 
            - markedsandeler
 
            - time-to-market
 
            - lagertilgjengelighet
 
            - omløpshastighet
 
            - se tidlig etter
              inntektsrelaterte måltall
 
            - ofte den faktoren som
              skaper mest press i en organisasjon
 
               
           
         
       
      
        - kostnader (svært viktig
          emosjonelt måltall som gir store muligheter for selger. Er viktig
          ingrediens i å skape effektive avkastningsvisjoner)
      
  
      
        
          
            - reduserte kostnader
 
            - bortfalte kostnader
 
            - økt kostnadskontroll
 
           
         
       
      
        - myke verdier (tveegged
          sverd. Bruk dette kun hvis kjøper har eierskap)
          
            
              - ansattes moral
 
              - kundetilfredshet
 
              - redusert stress
 
              - offentlig goodwill
 
                 
             
           
         
       
       
       Andre element
      - hvem er ansvarlig?
      
      
        
          
            - hvem er ansvarlig for å
              oppnå besparelsen/inntektsøkningen
            
 - finn ut hvem som har
              eierskap til besparelsene/inntektsøkningene
 
           
         
       
       
      Tredje element
      - hvor mye er mulig?
      
        
          
            - hvor mye kan inntektene øke
            
 - hvor mye kan kostnadene
              reduseres
            
 - hvor mye kostnader kan unngås
            
 - svaret får du i
              oppsummerende spørsmål under visjonsprosessering
 
           
         
       
      - Kjøper: "Hvis jeg hadde disse
      løsningene, kunne jeg løse problemene mine." 
      - Selger: "Hvor mye er det verdt for deg?"
       
       
       Fjerde element
      - hva slags løsninger trengs?
      
      
        
          
            - får svar som følge av
              kontrollerende løsningsspørsmål
            
 - "Hvis du kunne få
              et system der du til enhver tid kunne få en korrekt status på
              selgers pipeline? Ville det hjelpe?" "Hvis
              du kunne få et program som gir alle selgere en målrettet
              metodikk som de kunne følge, ville det hjelpe?" ==>
              svarene blir del av verdivisjonen
 
           
         
       
       
      Femte element
      - når vil investeringen kaste av seg?
      
        
          
            - hvor lang tid tar det før
              investeringen kaster av seg
            
 - hva slags avkastning kan
              kunden oppnå
 
           
          
            
              - kan kalkuleres når vi vet
              hvor lang tid det tar kunden å skaffe og ta i bruk løsningene
             
           
          
            - dokumentere avkastning ved
              bruk av regneark så man kan plotte
 
           
          
            
              - økte inntekter 
              - sparte løpende kostnader 
              - sparte engangskostnader 
              - engangsinvesteringer 
              - løpende kostnader ved investeringer    
          
        
      
      
       
      
    
  |